Spanningsklachten / Psychosomatische klachten

Spanningsklachten kunnen zowel lichamelijk als geestelijk van aard zijn. Als de lichamelijke klachten verband houden met geestelijke overbelasting (stress), spreken we van spanningsklachten, ook wel psychosomatische klachten genoemd.

Spanningsklachten komen voort uit stress. Dit kan leiden tot allerlei klachten, zoals gevoelens van onrust, chaotisch gedrag, vergeetachtigheid, piekeren, concentratie- en slaapproblemen. Te hoge werkdruk, problemen op je werk of spanning in je relaties of gezin kunnen een hoge tol van jou eisen. Dat kan resulteren in overbelasting, uitputting en eventueel een burn-out. Dit komt met name voor als er in stressvolle periodes niet de gelegenheid is voor herstel, of deze niet wordt genomen. Dan kan je overspannen en uitgeput raken.

Signalen

Stressklachten zijn vervelend, maar hebben een belangrijke functie. Het zijn de eerste signalen dat je te veel hooi op je vork hebt. Je lichaam protesteert! Het waarschuwt dat je zult moeten zorgen voor herstelmomenten om erger te voorkomen. Het is dan ook belangrijk om die signalen niet te negeren.

Heb je last van onderstaande klachten, negeer die dan niet! Spanningsklachten kunnen namelijk leiden tot overspannenheid en burn-out (linken naar burn-out pagina)  en dan ben je verder van huis. Bij spanningsklachten kun je, ondanks de symptomen, sociaal of beroepsmatig nog redelijk functioneren.

Lichamelijke signalen:

  • Je bent steeds moe
  • Je slaapt slecht
  • Veel spier-, hoofd- en/of rugpijn
  • Maagpijn, darmstoornissen
  • Minder weerstand en daardoor meer kans op verkoudheid en griep
  • Je hebt last van hartkloppingen, hoge bloeddruk en cholesterol
  • Je zweet en trilt meer
  • Je hebt ademhalingsproblemen

Psychische signalen:

  • Je kan niet meer tot rust komen, je voelt je continu opgejaagd. 
  • Je bent prikkelbaar en snel geïrriteerd
  • Je hebt sombere buien, huilbuien en je piekert.
  • Angstig en onzeker zijn.
  • Je kan niet meer genieten, je voelt je lusteloos en futloos.
  • Slecht beslissingen kunnen nemen.
  • Concentratieproblemen en veel vergeten.

Wat is er aan te doen?

De psychosomatisch werkend fysiotherapeut leert je jouw stressreacties beter te begrijpen en waar mogelijk in gunstige zin te beïnvloeden. De fysiotherapeut begeleidt je in het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning. 

De therapie kan bestaan uit het aanleren van ontspanningsoefeningen, lichaam bewustwordingsoefeningen, adem therapeutische oefeningen, begeleidende gesprekken ter ondersteuning, inzicht krijgen tussen oorzaak en gevolg en houdings- en bewegingsadviezen/oefeningen.

Vakkundigheid & Kwaliteit

Communicatie & samenwerking

Klanttevredenheid

Maatschappelijk